Een LP waar ik echt blij van word. Wat me daarin het meest treft is de muziek en de hoorbare invloeden van de artiesten. Een album van Howlin’ Wolf uitgebracht in 1971 op Chess Records en op Rolling Stones Records in Groot-Brittannië. Het was een van de eerste super sessie blues albums, waarop een blues meester zich tussen beroemde muzikanten van de tweede generatie rock and roll bevond, in dit geval Eric Clapton, Steve Winwood, Charlie Watts en Bill Wyman. Backstage in het Fillmore Auditorium, na een concert van de Paul Butterfield Blues Band, Electric Flag en Cream, zag de producer van Chess Records, Norman Dayron, de gitaristen van de laatste twee bands, Mike Bloomfield en Eric Clapton, praten en grappen maken. Dayron benaderde Clapton en vroeg in een impuls “hoe zou je een album willen maken met Howlin’ Wolf?” Nadat hij had bevestigd dat het aanbod legitiem was, stemde Clapton ermee in en Dayron organiseerde sessies in Londen via de Chess-organisatie om af te stemmen met het schema van Clapton. Clapton verzekerde de deelname van de ritmesectie van de Rolling Stones (pianist Ian Stewart, bassist Bill Wyman en drummer Charlie Watts), terwijl Dayron nog meer muzikanten verzamelde, waaronder het 19-jarige wonderkind Jeffrey Carp, die in 1973 op 24-jarige leeftijd stierf. Aanvankelijk wilde Marshall Chess niet de kosten betalen voor vluchten en accommodatie om Wolfs lang dienende gitarist Hubert Sumlin naar Engeland te sturen, maar een ultimatum van Clapton verplichtte zijn aanwezigheid. Sessies vonden plaats tussen 2 mei en 7 mei 1970 in Olympic Studios. Op de eerste dag, 2 mei, waren Watts en Wyman niet beschikbaar en werd er gebeld voor onmiddellijke vervanging. Velen kwamen opdagen, maar vanaf die dag werden alleen opnames met Klaus Voormann en Ringo Starr uitgebracht. In de eerste albumcredits wordt Starr vermeld als “Richie”, aangezien Dayron de indruk had dat, omdat hij een Beatle was, zijn naam niet rechtstreeks kon worden gebruikt. Verdere overdubbing vond plaats in de Chess studio’s in Chicago met Chess stamgasten Lafayette Leake op piano en Phil Upchurch op bas, en blazers Jordan Sandke, Dennis Lansing, en Joe Miller van de 43rd Street Snipers, Carp’s band. Ex-Blind Faith toetsenist Steve Winwood, op tournee in de Verenigde Staten, droeg ook bij aan de overdubsessies. Hoewel hij eigenlijk maar op vijf nummers van het originele album speelt, staat zijn naam op de hoes onder The Wolf’s, samen met Clapton, Wyman en Watts.